zondag 9 maart 2008

De Alleweder - 02-2005 tem 10-2005


Sinds de zomer van 2003 probeer ik zo dikwijls mogelijk met mijn fiets naar 't werk te gaan (zo'n 20km enkel). Dat lukte aardig maar bij regenweer en vooral sterke wind was 't soms niet echt aangenaam.

In mijn zoektocht naar een droog alternatief voor mijn traditionele fiets stootte ik per toeval op een advertentie voor een zoveelstehands Alleweder.

Alhoewel ik nog nooit een velomobiel van dichtbij had gezien was het eigenlijk liefde op het eerste zicht. Ik heb dezelfde dag nog een afspraak gemaakt met de verkoper en ben als trotste eigenaar van mijn eerste velomobiel huiswaards gereden.

De eerste dagen was het rijden in een velomobiel echt wel wennen. Je gebruikt andere spieren dan op een gewonen fiets, de zithouding is helemaal anders, je moet wennen aan het gewicht van een velomobiel en ga zo maar verder. Maar na een paar weken in de Alleweder (door weer en wind) had ik zo iets van ... waarom heb ik dit in godsnaam niet 10 jaar eerder gekocht.

De voordelen zijn enorm. Veel bagageruimte, geen gesukkel meer met fietskledij waarin je toch nog nat wordt en last but not least een veel beter rendement dan een traditionele fiets.

Achteraf gezien heb ik met de Alleweder heel wat technische problemen gehad:


  • Heel wat spaakbreuk in de voorste wielen.

  • Volledige aandrijving moeten vervangen.

  • Problemen met de uitlijning.

De geschiedenis van mijn Alleweder
Op een bepaald moment ben ik op zoek gegaan naar de geschiedenis van mijn Alleweder. Zo kwam ik erachter dat mijn fiets begin jaren 90 bij Flevobike in mekaar is gezet.


Van een van de vorige eigenaars kreeg ik bovendien het volgende mailtje:



Hallo,
Deze alleweder is van mij geweest. Ik heb hem 3 jaar gehad. Hij was toen derdehans.Ik heb hem toen van een Texelaar gekocht. Hij had van iemand van de vast wal gekocht. Daarna is hij een jaar in Amersfoort geweest. Toen heeft iemand op Texel hem weer gekocht. Zodat hij voor de derde keer weer terug op het eiland was. Ikzelf woon ook op texel. Ik heb deze fiets toen in onderhoud gehad. Deze man heeft er toen 4 jaar in gereden en heeft hem toen van de zomer tekoop aangeboden.
De deuk aan de linkervoorkant is door de eerste eigenaar veroorzaakt. Hij heeft toen een botsing met een hert gehad in Noord Brabant.
Als je nog meer wil weten dan mail je maar.
Erg leuk om nu te weten waar hij nu is. Ik heb er toen ook met veel plezier in gereden. Ik rij nu in een limit.
Groetjes Johannes.



Geen opmerkingen: